donderdag 24 april 2008

Stage 23 april

Vandaag hoeven we pas het tweede blok te beginnen. Toch nemen we de bus van kwart voor 8 om nog wat dingen voor te bereiden.
De eerst 85 miuten + 20 minuten pauze vermaken we ons grotendeels in de docentenkamer. Pratend over hoe de dag zal gaan lopen en waar we nog even goed aan moeten denken.

We beginnen deze dag met een 2 klas havo/vwo. Ze hebben in 2tallen presentaties voorbereid. Hierbij moesten ze een instrument kiezen en daar iets over vertellen. Teminste dat was de bedoeling. We komen er al gauw achter dat de helft van de klas dit maar voor elkaar heeft gekregen. We moeten dus iets verzinnen. Improviseren noemen ze dat met een mooi woord. We overleggen even met Niels en komen tot een goede oplossing. Ik blijf bij de ene helft van de klas om de presentaties te bekijken. Ze worden beoordeeld op 3 leerdoelen:
1. Hoe is de werking van het instrument
2. In welke context wordt het instrument gebruikt
3. Wat is de geschiedenis van het instrument.
Daarnaast was taakverdeling, tijd (max 5 min) en orginaliteit belangrijk.
Ik had er eerlijk gezegt meer van verwacht. 1 presentatie was orgineel. Zij hadden het instrument laten zien, een filmpje en hadden het bord gebruikt. Ik vind dit soort dingen eigenlijk meer dan logisch en niet eens heel orgineel. De rest van de klas las het op van het blaadje.
Oke de leerdoelen kwamen erin voor ze hadden de taken verdeeld en langer dan 5 minten duurde het niet. Maar moet je ze dan een 8 geven? Want theoretisch gezien mist alleen de orginaliteit. Dit heeft dus helemaal met de manier van beoordelen te maken.
Iemand een idee?

Verder loop ik zelf een beetje tegen een ander probleem aan. Nou ja, noem het maar een uitdaging! Ik moet namelijk meer de leiding nemen. Ik ben, vind ik zelf en Niels was het hier zeker mee eens, veel te voorzichtig. Bijvoorbeeld met vragen stellen aan leerlingen. Ik denk dat dit grotendeels ervaring is. Voor nu is het denk ik iets meer van te voren nadenken over wat voor soort vragen je kan stellen na zo'n presentatie. Wat wil je horen van die leerlingen.

De tweede les was een vmbo klas. En toch merk je dat heel erg. Ze zijn minder geconcentreerd, pakken dingen iets minder snel op. Maar opzich viel het me nog alles mee deze les. We doen met de leerlingen een speelstuk. De klas wordt weer in 2en gedeeld. Ik ga met ze bezig aan een speelstuk van pocahontas. De les die vorige week zo goed uitpakte. Koortje, 2 mensen op klokkenspel, een jongen gaf ik een basgitaar, 2 djembés. Daarnaast begeleid ik op de piano. Opvallend trouwens dat in een havo/vwo klas veel meer leerlingen een instrument spelen. Is dit puur toeval of heeft het echt met het 'niveau' te maken?
Het resultaat mocht er wezen. Ik had de tip van niels opgevolgd door een centraal punt aan te geven als ik de 'bandleider' ben. Dit had een positief effect.

De laatste les gaf Niels. Dit is de klas die vorige keer zo hopeloos slecht ging. Teminste ze gedroegen zich toen erg respectloos naar ons. We willen wel eens van Niels zien hoe hij het aanpakt om met zo'n klas een speelstuk te doen.
Nu merk je toch dat ervaring zo'n belangrijke rol speelt. Het zijn net de kleine dingetjes die je in de loop der jaren vanzelfsprekend gaat doen. Hij had dan wel geluk dat de 4 drukste jongens uit de klas er niet waren. Een paar opvallende trucjes die Niels gebruikte:
1. Hij zette meteen de drukke jongens uitelkaar: Ga maar naast een andere vriend zitten.
2. Iedere leerling heeft een eigen belangrijke rol. Zo voelen ze dat ze iets moeten doen. Ze werken ervoor om te presteren. Ze willen natuurlijk niet voor schut staan.
3. Ieder instrument even in hun groepje op een eigenlijk plek laten oefenen. (hij schakelt ons dan wel in om langs te lopen)
4. aan het einde komt de andere helft van de klas. Ze moeten het presenteren met een echte aankondiging.
5. laat leerlingen over je belangrijke vraag nadenken en overleggen met de leerling naast hem/haar. Geef ze 1 min om even te bespreken. Zo komt er meer uit hun zelf, ze hebben zelf inspraak, en het is veel duidelijker dan als je zelf een reeks tekst uitkraamt.

Zo gebeurt er toch weer veel op zo'n dag.
Om half 4 waren we weer klaar en konden we weer lekker het zonnetje in!

Misschien is het je opgevallen. Ik heb een aantal 'problemen' in mn blog geschreven. Er heeft namelijk nog nooit iemand gereageerd op mn blog. Dus ik ben benieuwd of deze methode werkt!:P

Geen opmerkingen: